Bog

Dinosaurens fjer

Af (
2008
)

Anmeldelse

Dinosaurens fjer af Sissel-Jo Gazan

Krimi om videnskab, kærlighed og forbrydelse - en cocktail af gode ting i tilværelsen

Anna Bella Nor står for at skulle afslutte sit speciale, som handler om palæoornitologi; i forskerverdenen er der en massiv diskussion om, hvorvidt fjerprydede dinosaurer er de tidligste fuglearter eller ej. Pludselig bliver den ene af hendes vejledere myrdet, og Anna Bella bliver mistænkt, fordi hendes forhold til den afdøde var meget anstrengt.

Alle bliver naturligvis afhørt, og snart efter sker der endnu et mord. Anna Bella er meget ked af det, fordi offeret er hendes gode ven Johannes. Dette påvirker naturligvis hendes privatliv, hvor der også er mange tråde at rede ud. Opklaringen fører mange steder hen, og kriminalkommissæren Søren står for opklaringen. Der sker mange mystiske ting i kældrene under universitetet. Nogen forsvinder, andre lyver, og alle er mistænkeliggjorte.

Sissel-Jo Gazans roman er noget af en krimi; ikke nok med at den er spændende, men samtidig bliver man ført ind i en ellers ukendt verden. Og heldigvis er hun god til, at forklare hvad hun taler om, det er et stort plus for læseren. Samtidig er hun god til at lave personbeskrivelser, så man når helt derind, hvor det gør ondt. Børn som lider af massivt omsorgssvigt, er et af de andre temaer som bogen tager op. Jeg synes, romanen er noget af det bedste jeg længe har læst, både fordi der er stor menneskelig indsigt, og fordi det er en ny måde at skrive en krimi på.

En speciel blanding, men utrolig fascinerende

Analyse

Gazan, Sissel-Jo - Dinosaurens fjer

08.jan.09

Det klassiske, nordiske femi-krimiplot fornægter sig ikke i Sissel-Jo Gazans moppedreng Dinosaurens fjer. Men rundt om krimiskelettet udfolder der sig et sirligt net.

Der sker et brutalt mord. Kort tid efter indtræffer endnu en mystisk og makaber likvidering og senere bliver en tredje person fundet død i sin lejlighed. En sindig mandlig betjent bliver sat på opgaven, men farer gang på gang vild i blindgyder, løgne og bedrag. Samtidig kommer romanens kvindelige hovedperson med stålhårde ben i næsen, et fortumlet singleliv og tårnhøje karrieredrømme på sporet af sagens intriger og udfører et grundigt og risikabelt stykke opklaringsarbejde på egen hånd.

Det klassiske, nordiske femi-krimiplot fornægter sig ikke i Sissel-Jo Gazans moppedreng Dinosaurens fjer. Men rundt om dette traditionelle og letgenkendelig krimiskellet udfolder der sig et sirligt spundet net af psykologiske traumer, rørende og bitre kærlighedshistorier, internationale, naturvidenskabelige diskussioner og eksklusive indblik i outrerede subkulturer og forskningsmiljøer.

Dinosaurens fjer er med andre ord en genrehybrid, der parallelt med krimiplottet berører en række ømtålige, eksistentielle spørgsmål og menneskelige relationer, som samlet set udmunder i en grundig og bredspektret undersøgelse af løgnens og det menneskelige svigts anatomi. Fortielser, livsløgne og hemmeligheder gennemsyrer således ikke alene romanpersonernes personlige, familiære og venskabelige relationer, men også i romanens videnskabelige og faglige sammenhænge trænger den fortrængte sandhed og de uholdbare forstillelser sig faretruende og afslørende på.

Romanen udfolder sig i tre parallelle spor, der alle er udstyret med hver sin hovedperson, som på forskellig vis knytter an til to bestialske mord på to medarbejdere fra Biologisk Institut på Københavns Universitet. Romanens hovedspor følger den unge specialestuderende Anna Bella Nor, som netop har afleveret en afhandling, der afdækker den gamle kontrovers om, hvorvidt fugle er nulevende dinosaurer eller ej. I specialet har hun rettet sit skyts mod den canadiske ornitologiprofessor Clive Freeman ved at påvise de argumentatoriske fejl i hans videnskabelige praksis. Specialets indhold er sprængfarligt i forhold til den videnskabelige diskussion, og da Anna Bellas specialevejleder findes myrdet kort tid efter, at specialet er afleveret, opstår mystikken. Hvem er den skyldige?

Romanens to andre spor følger den midaldrende og fraskilte politimand, Søren, som bliver sat til at opklare sagen samt den canadiske forsker, Clive Freeman, som stædigt holder fast i sine videnskabelige synspunkter på trods af, at alle moderne arkæologiske fund og undersøgelser mere og mere tydeligt underminerer hans videnskabelige position. Umiddelbart har de tre hovedpersoner ikke meget andet tilfælles end de tilslørende relationer til mordgåderne. Og dog – for alle har de lig i lasten og alle kæmper de mod traumer og løgne, der ikke alene er svære at ryste af sig, men som også får følger i forhold til, hvordan de handler og agerer i forhold til deres omgivelser.

I erindringsglimt tilbage til de tre hovedpersoners barndom og tidligere erfaringer med kærligheden beretter historien om, hvordan de og deres nærmeste har oplevet forskellige former for svigt: fødselsdepression, mistede forældre, ydmygelser, latterliggørelse, mangel på kærlighed og ufølsomme opdragelsesmetoder er blot nogle af de mén, der præger fortiden. Enkelte af disse barndomstraumer er skarpt indprentet på nethinden, mens andre er blevet forsøgt gemt af vejen ved enten at fortie deres eksistens eller ved at lyve om begivenheders gang - og i stedet har de sat sig som nagende splinter i baghovedet.

I personernes voksenliv hæmmes de på forskellig vis, og særligt i forhold til deres kærlighedsforhold viser barndommens fortrængte og skjulte traumer sig at få store og vidtrækkende konsekvenser: angst for nærhed, fortrængt homoseksualitet og angst for selv at få børn er blot noget af den bagage, der tynger.

Romanens forskellige psykologiske spor udgør således en flerstrenget undersøgelse af årsags- og virkningsforholdet til løgn og tidlig svigt; det gælder både de, der gemmer sig i den private sfære såvel som de skjulte intriger og løgne, der hober sig op i den videnskabelige verden, som romanen skildrer indgående. Alle aspekter af livet viser sig således at være udstyret med en synlig overflade og en skjult bagside. Begge sider bliver dog langsomt trukket frem i lyset og fremstår efterhånden uhyggeligt synligt i forbindelse med opklaringen af historiens mordgåder. Dinosaurens fjer rummer dermed både en indbygget spænding i forhold til afdækningen af historien kriminalgåde, og i særlig grad også i forhold til opklaringsarbejdet med at trænge bag om romanens mange andre løgne – i kampen for at nærme sig sandheden bag de adskillige opdigtede lag.

Cand.mag. Tina Brødsgaard Andersen, december 2008


Læs også Rikke Bødkers anbefaling af bogen

 

Litteratur om bogen


Artikler i tidsskrifter

37.64
Universitetsavisen
(heri 2008, nr. 11, s. 16: Julie Caspersen: Femikrimi: Mord, sex og palæontologi).

Artikler i aviser

Information
(heri 12/9 2008: Johanne Mygind: Jeg elsker nørdernes lidenskab).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af Dinosaurens fjer.

Jyllands-Posten
(heri 12/10 2008: Jesper Stein Larsen: En fremmed i Berlin).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af Dinosaurens fjer.

Politiken
(heri 8/11 2008: Tine Maria Winther: Se, der flyver en dinosaur).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af Dinosaurens fjer.
Samme artikel på Politiken.dk den 11/11 2008 under titlen: Gud har en finger med i spillet.

Anmeldelser i aviser

27/9 2008 Sarah Bøgh Thyssen i Dagbladet Køge/Ringsted/Roskilde
4/9 2008 Maj Misfeldt i Berlingske tidende
15/9 2008 Carsten Norton i Ekstra Bladet
12/9 2008 Christine Fur Poulsen i Fyens Stiftstidende
18/9 2008 Erik Skyum-Nielsen i Information
13/9 2008 Henriette Bacher Lind i Jyllands-Posten
18/10 2008 Vibeke Blaksteen i Kristeligt Dagblad
10/9 2008 Birte Strandby i Metroxpres Århus
26/10 2008 Bent Stenbakken i Nordjyske Stiftstidende
6/9 2008 Anette Dina Sørensen i Politiken
11/9 2008 Katinka Bruhn i Weekendavisen

Anmeldelser på nettet

Sentura
Tina Charlotte Møller: Mord på universitetet 


Generelt om forfatteren

Artikler i aviser

Berlingske Tidende
(heri 21/5 2005: Iben Albinus: Man skal turde mærke, når det gør ondt).
Interview med Sissel-Jo Gazan, om det tab forfatteren oplevede da hendes kæreste forlod hende og deres fælles barn, og om hvorledes det har påvirket hendes forfatterskab.

Berlingske Tidende
(heri 22/3 2008: Karen Margrethe Schelin: På en måde var det en gave at han skred).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af tv-serien Kærlighedens bud.

Børsen
(heri 13/4 2007: Gregers Dirckinck-Holmfeld: En syndflod af skrivelyst).
Interview. Forfatteren fortæller om at bo i Berlin, overvinde en skilsmisse og sætte punktum for en ny stor roman.

Kristeligt Dagblad
(heri 1/3 2003: Helene Moe: Portræt af ondskabens kim).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af romanen Vigtigt at vide om Ludmilla.

Kristeligt Dagblad (heri 1/6 2005: Henriette Harris: Glæden er en pligt).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af bogen Sig ja!

Politiken (heri 19/7 2007: Peter Wivel: Fuglens fortid fanget i en sten).
Interview med Sissel-Jo Gazan i anledning af Berlins naturhistoriske museums genåbning af udstilling om gigantdinosaurer.

Links

Forfatterweb
Dansk bibliotekscenters forfatterportræt. Kræver abonnement, men kan benyttes gratis på de fleste danske folkebiblioteker.

Gyldendal
Portræt af Sissel-Jo Gazan

Litteratursidens forfatterportræt
Biografi, bibliografi, forfatterens yndlingslæsning  mv. om danske nulevende skønlitterære forfattere, udarbejdet af folkebiblioteker i samarbejde med forfatterne.

 

Anne Birgitte Hundahl, Vejle Bibliotekerne 

Bogdetaljer

Forlag
Gyldendal
Faustnummer
27392601
ISBN
9788702068474
Antal sider
446

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer