Sommeren med Ellen

2017
)

Sommeren med Ellen af Agnete Friis

Den velsmurte og overraskende roman skildrer en midaldrende mands opgør med fortiden i et vellykket miks af krimi og socialrealisme.

Jakob står midt i en skilsmisse, da han bliver ringet op af sin farbror, der beder om hjælp. Jakob skal finde Ellen, som i sommeren 1978 boede på farbrorens gård. Efter en del overvejelser forlader Jakob lettere modvilligt København for at tage tilbage til Østjylland. Hans søgen efter Ellen bliver en søgen efter sandheden om den sommer, der forandrede alt. Agnete Friis har begået en skæbnesvanger udviklingsroman, der er en overraskende og velsmurt blanding af krimi og socialrealisme.

Den midaldrende Jakob har haft en affære med en yngre kvindelig kollega. Han ligger i en bitter skilsmisse med sin kone, Kirsten, da han bliver ringet op af sin aldrende farbror, Anton. Anton beder Jakob finde kvinden Ellen, som en sommer for 40 år siden boede på Antons og hans evnesvage bror Anders’ gård. Opringningen bliver starten på et møde og opgør med fortiden og en indædt søgen efter sandheden om den sommer, hvor Jakob som 15-årig hovedkulds forelskede sig i Ellen. En skæbnesvanger sommer, hvor søsteren til Jakobs ven blev fundet død, og hvor mistanken hurtigt samlede sig om den evnesvage farbror, Anders.

Romanen skifter løbende mellem et nutidsspor, der følger Jakob i hans søgen efter Ellen og mødet med fortiden og et spor, hvor vi er tilbage i sommeren 1978.

Agnete Friis er en sublim fortæller, der med krimigreb formår at skabe en konstant sitrende og tryggende stemning romanen igennem. En stemning hvor man hele tiden fornemmer, at noget skæbnesvangert er på nippet til at ske. Romanen er en udviklingsroman, en socialrealistisk roman og en krimi i ét – og særligt det sidste gør, at romanen hæver sig og overrasker.

Agnete Friis har tidligere skrevet en krimiserie med Lene Kaaberbøl og i 2015 udkom hun med den anmelderroste ’Blitz’.

Friis, Agnete - Sommeren med Ellen

teaser

analyse

BIBLIOGRAFI

Henvisninger til materialer om bogen og forfatterskabet er udarbejdet af
bibliotekar Ellinor Laursen, Vejle Bibliotekerne.

LITTERATUR OM BOGEN

Artikler i aviser

Jyllands-Posten (Weekend Finans)
(heri 5/6 2017: Lars Ole Sauerberg: Agnete Friis bliver ved at imponere).

Anmeldelser i aviser

4/6 2017 Lars Ole Sauerberg i Jyllands-Posten
9/6 2017 Lars Handesten i Kristeligt Dagblad
4/11 2017 Sophie Engberg Sonne i Politiken
14/7 2017 Klaus Rothstein i Weekendavisen

Anmeldelser på nettet

Fyns.dk
Henrik Tjalve: Roman: En atmosfære, hvor alt kan ske.

Rothstein.dk
Klaus Rothstein: Sorte kadavere.

Andre medier

Links

Bogrummet.dk
Anmeldelse af bogen.

Dr.dk
Bogen er nomineret til DR Romanprisen 2018.

GENERELT OM FORFATTEREN

Links

Forfatterweb
Dansk BiblioteksCenters forfatterportrætter. Kræver abonnement, men kan benyttes gratis på de fleste folkebiblioteker.

Krimiwiki.dk
Kort artikel om forfatteren.

People'sPress
53188923
9788771805000
312

Artikel

Læs om de nominerede bøger til DR Romanprisen 2018

Litteratursiden og DR har valgt de seks danske romaner, der skal kæmpe om DR Romanprisen 2018. En pris der uddeles d. 16. juni i Aarhus. De seks nominerede forfattere, hvis bøger er fundet blandt flere hundrede, beviser for alvor, at der er rigtig mange måder at skrive fantastiske romaner på, og her på Litteratursiden glæder vi os til at debattere dem hver måned frem til maj. Du kan debattere bøgerne her på Litteratursiden, eller du kan gøre det på vores Facebookside.