Undercover

2016
)

Undercover. Jeg var Fatma i Danmark af Marie Louise Toksvig

Tidligere i 2016 viste TV2 to dokumentarprogrammer ved navn ”Moskeerne bag sløret”.

I programmet går en udenlandsk kvinde undercover for at afdække hvordan en række udvalgte moskeer i København og Århus modvirker integration af muslimske indvandrere. Kvinden udgiver sig for at være rettroende muslim og opsøger bl.a. flere moskeer for at undersøge hvordan nogle imamer forholder sig til, at nogle mænd slår deres koner. Herudover undersøger kvinden imamernes holdning til skilsmisse og får bekræftet, at nogle indvandrere lever i et parallelsamfund, hvor de ønsker sharia indført og hvor kvinder forventes at adlyde mænd.

I bogen ”Undercover. Jeg var Fatma i Danmark” fortæller den anonyme kvinde historien om, hvordan det var at leve undercover i Danmark i 3 måneder. Man kan sige, at bogen er en slags erindringsbog, hvor kvinden fortæller om en kort periode i hendes liv, hvor hun levede i Danmark (en anderledes erindringsbog, men en bog baseret på virkelige hændelser).

Kvinden opsøger både imamer i moskeerne og nogle af de mennesker, der besøger moskeerne. Hun stiller imamerne spørgsmål som: må jeg blive skilt fra min voldelige mand, må kvinder arbejde og må jeg sige nej til de ægteskabelige pligter i soveværelset.

”Undercover. Jeg var Fatma i Danmark” er på mange måder en skræmmende bog fordi den fortæller om et miljø, der er er ukendt for de fleste. Det er uhyggeligt at læse hvordan imamerne fortæller kvinden, at hun skal blive hos den voldelige mand, for havde hun opført sig bedre havde hun ikke fået tæsk, og det er skræmmende at nogle imamer mener danskere er vantro, som ikke er værdige til at omgås muslimer.

”Undercover. Jeg var Fatma i Danmark” er en anderledes, men stærk læseværdig erindringsbog om en kvindes overraskende møde med en del af det danske samfund og de mennesker, der bebor dette hjørne af samfundet.

Bogen er velskrevet og indeholder virkelig mange gode og pointer, som man tænker længe over. Bogen er velskrevet og er meget overbevisende i fortællingerne om hvordan den anonyme kvinde oplever det danske samfund og giver et meget subjektivt indblik i de oplevelser kvinden har i landet.

Jeg synes ”Undercover. Jeg var Fatma i Danmark” er en relevant og spændende bog, der tegner et både nøgternt og skræmmende billede af nogle af landets skyggesider. Det er en troværdig bog, der gør læseren klogere – og jeg må sige, at alle faktisk burde læse denne erindringsbog for at finde ud af, hvordan den ukendte kvinde oplever det land, som de fleste af os tror vi kender lige så godt som vi kender os selv.

”Undercover. Jeg var Fatma i Danmark” er ganske vist en alternativ erindringsbog, men en god og solid en af slagsen, som man bestemt ikke må snyde sig selv for at læse.

jeg var fatma i Danmark
People's press